Thyssenkrupp Veerhaven
ThyssenKrupp AG is een van de grootste technologiebedrijven van de wereld. De thuisbasis van deze beursgenoteerde organisatie bevindt zich in het Duitse Essen. Lees hieronder verder over de samenwerking met Onventis, wat voor ThyssenKrupp de grootste uitdagingen waren en hoe zij deze met behulp van Onventis hebben getackeld.
De uitdaging
Drie verschillende purchase-to-pay workflows zorgen voor een gecompliceerde situatie die een ERP-systeem niet gemakkelijk kan verwerken.
De oplossing
Verschillende workflows kunnen gemakkelijk beheerd en opgezet worden in Onventis Buyer. De verschillende processen zijn nu sneller en gemakkelijker, ongeacht de operationele divisie of afdeling.
Gekoppeld aan het volgende systeem:
SAP
De voordelen
- Alle afdelingen maken nu gebruik van dezelfde software, maar kunnen hun eigen unieke workflows behouden.
- De initieel complexe situatie is vereenvoudigd en geautomatiseerd, met een helder overzicht als resultaat.
- Bestellingen worden automatisch in Onventis Buyer geverifieerd, resulterend in meer controle over uitgaven.
- Zelfs niet-dagelijkse gebruikers vinden de software gebruiksvriendelijk
Reference case Thyssenkrupp Veerhaven
ThyssenKrupp Veerhaven, sinds 1967 onderdeel van het Duitse Thyssen-concern, is een van de modernste en meest toonaangevende duwvaartrederijen op de Rijn. Eveneens treedt ThyssenKrupp Veerhaven op als zeehavenexpediteur voor de havens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen (ARA-havens).
De duwvaart over de Rijn bevoorraadt de Duitse staalindustrie in Nordrhein Westfalen. Mede door de goed geoliede organisatie van ThyssenKrupp Veerhaven worden alle handelingen economisch en ecologisch verantwoord uitgevoerd. Zo ook de administratieve processen. Roel Schellekens, Hoofd Finance van ThyssenKrupp: “Om maximale grip te hebben op de verschillende inkoopstromen, zijn wij in zee gegaan met Onventis.”
Drie divisies, drie manieren van werken
“Wij hebben drie operationele afdelingen: De Kapiteinskamer, de Nautisch Technische Dienst en de Afdeling Rijnvaart. Deze afdelingen werken alle drie op geheel eigen wijze. Daardoor hebben we te maken met drie verschillende inkoop- en factuurstromen. Al met al een complexe situatie. Onventis heeft een koppeling gemaakt met ons SAP-systeem en ondersteunt de drie verschillende manieren van werken”, vertelt Schellekens.
“Wij werken sinds 2008 naar volle tevredenheid met het Onventis Buyer pakket. De flexibele oplossing die onze verschillende manieren van werken ondersteunt en de bewezen koppeling met SAP waren voor ons doorslaggevend in de keuze”, legt Roel Schellekens uit. “Onze Nautisch Technische Dienst (verantwoordelijk voor het totale onderhoud van de vloot) maakt de inkooporders nu aan in Onventis Buyer. Ook ontvangsten worden in de module geregistreerd, waarmee de ontvangen inkoopfacturen worden gecontroleerd”, vertelt Schellekens.
De Kapiteinskamer regelt allerlei diensten voor schepen die in de haven liggen. Deze diensten worden bij allerlei leveranciers ingekocht, wat resulteert in een geavanceerde administratieve afhandeling. “In SAP registreren wij de verkoop en vanuit Onventis Buyer regelen we de inkoop. Omdat de inkoop leidend is, versturen wij verkoopfacturen vanuit SAP op basis van de inkoopgegevens in Onventis Buyer.”
De derde factuurstroom heeft betrekking op de Afdeling Rijnvaart (verantwoordelijk voor de coördinatie van de vloot). Aan deze facturen liggen geen inkooporder en ontvangst ten grondslag. Ze worden daarom bij binnenkomst gescand en vervolgens ter goedkeuring digitaal doorgestuurd naar de betreffende managers. “Al met al kunnen we zeker zeggen dat de tools die Onventis ons geleverd heeft, zeer gebruiksvriendelijk zijn. Ook voor medewerkers die er niet dagelijks mee bezig zijn”, besluit Roel Schellekens.
Vraag nu een demo aan
Onze e-procurement-experts stellen het Onventis All-in-One inkoopnetwerk voor.
Weitere Kunden aus der BrancheOther customers from the industryAndere klanten uit de brancheOther customers from the industry: Verkeer & Logistiek