Procesautomatisering tussen inkoop en de crediteurenadministratie
De huidige trend op inkoop- en crediteurenafdelingen is om handmatige en repetitieve taken zoveel mogelijk te automati-seren. De tijd die wordt bespaard kan zo worden besteed aan activiteiten die meer waarde toevoegen. En dat is precies wat wordt gerealiseerd met digitale factuurverwerking. De factuur robot voert het handmatige werk uit zodat medewerkers zich kunnen concentreren op de uitzonderingen die optreden. Automatische factuurverwerking ondersteunt de geïnteg-reerde samenwerking tussen de crediteurenadministratie en de inkoopafdeling. Het systeem matcht inkomende facturen met de inkooporder en goederenontvangst (two-way of three-way match). Het handmatig invoeren van factuurgegevens kost tijd en brengt een risico van onjuiste invoer en fraude met zich mee. Als de leverancier hier vervolgens de negatieve gevolgen van ondervindt door te late betaling, kan dit de relatie beschadigen en zelfs tot leveringsproblemen leiden.
Als we kijken naar trends in de markt, dan zien we een sterke belangstelling voor de automatisering van processen met betrekking tot inkoop en de crediteurenadministratie. Om een idee te krijgen van de snelheid waarmee dit zich ontwikkelt, kijken we naar de markt voor het uitwisselen van e-facturen tussen klant en leverancier in het B2B segment: deze markt stijgt wereldwijd naar verwachting van € 4,3 miljard in 2019 tot € 18 miljard in 2025. Alleen al in Europa wordt de marktomvang naar schatting € 8 miljard. Elektronische uitwisseling van facturen is een belangrijke succesfactor voor de automatische verwerking van facturen en toont de interesse en potentie voor dit type automatisering. Dat is niet zo verwonderlijk, want inkoop- en crediteurenafdelingen hebben de bijzondere omstandigheden tijdens de COVID-19-pandemie benut om hun bedrijfsprocessen te digitaliseren. Liquiditeitsbeheer en leveringszekerheid zijn, gecombineerd met datacontinuïteit, meer dan ooit bepalend voor de succesvolle implementatie van bedrijfsstrategieën en de daaruit voortvloeiende automatiseringsbeslissingen.
De markt voor het uitwisselen van e-facturen tussen klant en leverancier in het B2B segment stijgt wereldwijd naar verwachting van € 4,3 miljard in 2019 tot € 18 miljard in 2025.
De top 3 voordelen die automatiseren van factuurverwerking met zich meebrengt zijn:
- Tijdsbesparing, facturen worden ogenblikkelijk verwerkt, ongeacht of dit pdf’s, papier of efacturen zijn, van inlezen tot aan betaling.
- Winstgevendheidsstijging, doorgaans levert automatische factuurverwerking een kostenbesparing op tot wel 50% ten opzichte van handmatige verwerking.
- Beperken van fouten, door handmatige verwerking van facturen te minimaliseren, zijn fouten binnen de crediteurenadministratie eenvoudig te beperken.
Weitere BlogsMore BlogsMeer blogs