Digitalisering, kunstmatige intelligentie & Co. – Wat drijft middelgrote bedrijven?
Van april tot juni 2020, hebben de Association for Supply Chain Management, Procurement and Logistics (BME), samen met de ESB Business School en Onventis, de huidige stand van digitalisering en het gebruik van nieuwe technologieën voor inkoop bij middelgrote ondernemingen onderzocht. De resultaten moeten inkoopmanagers ondersteunen bij het toekomstbestendig maken van de B2B inkoop.
De huidige stand van digitalisering van de inkoop bij middelgrote ondernemingen blijft teleurstellend. Er is bijna niets veranderd sinds 2019. Het gebruik van e-procurement systemen is nog steeds onvoldoende. Maar het zijn juist deze digitale systemen, in combinatie met andere nieuwe technologieën, die nu het concurrerende verschil kunnen maken voor middelgrote ondernemingen. Daarbovenop komen de bedrijfsrisico’s en het omzetverlies door de COVID-19 pandemie – inkoop speelt een bepalende rol bij het omgaan met deze uitdagingen. Een randvoorwaarde voor een succesvol herstel na de crisis is een sterke digitale en toekomstgerichte koers voor de inkoop.
Zeven Megatrends voor de inkoop in de toekomst
Bedrijven die zich niet verder ontwikkelen en die niet in staat zijn flexibel te reageren op uitdagende situaties verliezen hun concurrentievoordeel. En hetzelfde geldt voor de inkoop. Dit maakt het belangrijker dan ooit om de huidige trends voor de inkoop systematisch te identificeren, evalueren en implementeren. Als er gevraagd wordt naar de toegepaste trendthema’s blijkt dat de grootste groep (ongeveer 30%) van de deelnemers zich richt op duurzaamheid en leveranciersnetwerken. Technologische trends zoals Robotgestuurde procesautomatisering (RPA), Kunstmatige Intelligentie (KI) of het Internet der Dingen (IoT) scoorden in verhouding aanzienlijk lager. Dat is verrassend. Deze trends zijn het gesprek van de dag en leveren duurzame optimalisering van operationele processen die op hun beurt, de kosten verlagen.
Procurement moet digitaler worden en trends oppakken
De uitkomsten van de Inkoopbarometer 2020 laten wederom zien dat digitalisering ver achter de verwachtingen aanloopt – ongeacht nieuwe vereisten voor digitaliseringsprojecten die in beeld kwamen vanwege de pandemie. Aanvullend, houden middelgrote ondernemingen zich niet genoeg bezig met toekomstgerichte trends. Een omvangrijke implementatie van KI is bijvoorbeeld niet realistisch in de nabije toekomst.
Weitere BlogsMore BlogsMeer blogs