Duurzaamheid in inkoop en leverketens
In de periode van april tot mei 2022 onderzocht de Duitse vereniging voor materiaalbeheer, inkoop en logistiek (BME), in samenwerking met ESB Business School en Onventis, het spanningsveld tussen digitaliseringsactiviteiten en de stabilisering van toeleveringsketens op lange termijn bij inkooporganisaties in de DACH-regio. De resultaten zijn bedoeld om inkoopmanagers te ondersteunen bij het geschikt maken van B2B-inkoop voor de toekomst.
Voor de vierde keer hebben Onventis, de BME en de ESB Business School middelgrote bedrijven gevraagd de status quo op inkoopgebied te beoordelen. Het inkooponderzoek stelt de digitale vooruitgang in inkooporganisaties in de hele DACH-regio op de proef. Bovendien wordt in de enquête van dit jaar onderzocht welke maatregelen inkoop heeft genomen om duurzaamheid in te voeren en de toeleveringsketens te stabiliseren. In totaal namen 245 inkoopmanagers deel aan de enquête, die van april tot mei 2021 werd gehouden.
In 2023 gaat Onventis eveneens met NEVI, het kennisnetwerk van inkoop, contract- en supply management, samenwerken om voor de Nederlandse markt een vergelijkbaar onderzoek beschikbaar te maken.
In de Inkoopbarometer 2022 komt u te weten hoe gedigitaliseerd Duitse inkooporganisaties in het middensegment werkelijk zijn, welke trends de middensegment-inkoopmarkt momenteel het meest in beweging brengen en hoe u uw inkoop digitaal en vooral duurzaam kunt inrichten.
De uitdagingen waarmee bedrijven momenteel worden geconfronteerd, zijn talrijk en gevarieerd: de gevolgen van de COVID19-pandemie, van knelpunten in de bevoorrading en vertragingen bij de levering tot een hogere kostendruk, klimaatverandering, sociale verantwoordelijkheid en toenemende druk van de samenleving of wettelijke voorschriften. De kern hiervan wordt gevormd door aanbestedingen, die een sleutelrol spelen bij het opbouwen van duurzame en veerkrachtige leveringsketens. Inkoopteams spelen daarom een sleutelrol. Zij zijn de drijvende kracht achter het algemene succes en het concurrentievermogen van ondernemingen. De belangrijkste bouwsteen hiervoor is nog steeds de digitale transformatie van inkoopprocessen. Dit stelt inkoop in staat duurzaamheidsdoelstellingen na te streven, de veerkracht en het risicobeheer te verbeteren en te voldoen aan wettelijke voorschriften.
Dit zegt de BME over duurzaamheid in inkoop
Huidige trends in de markt: MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernement) is het hottopic binnen inkoop
Bedrijven staan onder druk om mee te bewegen met de huidige trends. Het rekening houden met toekomstgerichte technologieën en politieke eisen waarborgen de duurzame verdere ontwikkeling van ondernemingen en zijn reeds een beslissende factor in de concurrentie. Inkoop speelt hierbij een centrale rol.
Gevraagd naar de gebruikte trendonderwerpen blijkt dat vooral het complex van onderwerpen rond Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) – zoals duurzaamheid en klimaatdoelstellingen en de Ketenwet – het meest genoemd worden. Het zal niemand verbazen dat de wet op de leveringsketen momenteel het zwaarst weegt. Het middensegment houdt zich vermoedelijk intensief met het onderwerp bezig, aangezien het door grotere ondernemingen verplicht is de regels na te leven. Kunstmatige intelligentie wordt ook steeds belangrijker voor de inkoop.
Huidig gebruik van trendonderwerpen bij inkoop – duurzaamheidsdoelstellingen, de Supply Chain Act en klimaatdoelstellingen zijn de toponderwerpen bij inkoop
End-to-end inkoopsuites worden nog immer veel te weinig gebruikt
De eisen in de inkoopwereld nemen voortdurend toe door actuele onderwerpen als risico’s in de toeleveringsketen, maatschappelijk verantwoord ondernemen of duurzaamheidsdoelstellingen. Inkoopmanagers komen daardoor steeds vaker klem te zitten tussen leveringszekerheid, kwaliteitsborging en kostenbesparing. Een digitale source-to-pay (S2P)-oplossing die het hele inkoopproces digitaal in kaart brengt, biedt uitkomst. Ze worden beschouwd als duurzamere oplossingen, zowel wat de kosten als de efficiëntie op middellange en lange termijn betreft. Toch gebruiken bijna alle mkb-bedrijven (97%) en bijna driekwart van de grotere middensegment bedrijven geen end-to-end inkooppakket. Het resterende kwart van de grotere bedrijven zegt al een inkoopoplossing te gebruiken of is van plan dat in de toekomst te doen.
Weitere BlogsMore BlogsMeer blogs