Leveranciersbeheer: van kwalificatie naar classificatie deel 2 van 2
Met alle spanningen die er momenteel op het wereldtoneel spelen die de leverketen mogelijk in het geding brengen lijkt goed leveranciersbeheer belangrijker dan ooit.
In het tweede deel van de serie kijken we verder naar oplossingen op het gebied van leveranciersmanagement.
Digitalisatie als oplossing: Gebruik een e-oplossing wat een inkoopnetwerk van inkopers en leveranciers
bij elkaar brengt
Een netwerk (van bijvoorbeeld Onventis) brengt inkopers en leveranciers bij elkaar. Als we Onventis als voorbeeld nemen zien we dat zij wereldwijd voor meer dan 1.000 bedrijven met in totaal zo’n 450.000 gebruikers een jaarlijks inkoopvolume van meer dan 10 miljard euro verwerken, verspreid over meer dan 50.000 leveranciers. Je zoekt rechtstreeks in het leveranciersnetwerk vanuit je inkoopsysteem. Het systeem verschaft informatie over eCl@ss productgroepen, stamgegevens, product- en serviceaanbiedingen en de integratiemogelijkheden (catalogusintegratie, punchout-integratie of EDI) van alle leveranciers in het Onventis Network. Je kunt het zoekresultaat bijvoorbeeld op leveringsgebied of leverancierscertificaat filteren. Inkopers vinden de juiste leveranciers op basis van gedetailleerde leveranciersprofielen, kunnen stamgegevens en persoonlijke contacten met leveranciers synchroniseren met hun S2P-systeem en kunnen leveranciers uitnodigen voor aanbestedingen of gewoon een prijsaanvraag sturen. In het geval van Onventis kunnen alle bedrijven gratis leveranciers zoeken in het Onventis Network.
Uitdaging
Je leverancierskwalificatie bestaat uit erg veel deelprocessen.
Oplossing
De leverancier handelt zaken zelf af binnen het Supplier Portal: Registratie, updaten van stamgegevens en beantwoorden van kwalificatieverzoeken. Voor andere handelingen, zoals deelname aan aanbestedingen of taken binnen het orderverwerkingsproces, springt de leverancier rechtstreeks vanuit het Supplier Portal naar zijn leveranciersaccount en voert daar de taken uit.
Je bent niet zeker van je zaak bij de selectie en beoordeling van leveranciers.
Met persoonlijke vragenlijsten voor leveranciers kun je beslissingen nemen over leveranciers gebaseerd op data. Je kunt leveranciersgegevens op elk gewenst moment exporteren of evalueren.
Je weet niet of de stamgegevens van je leveranciers up-to- date zijn.
Leveranciers zijn via selfservice aangesloten op de stamgegevensadministratie. Leveranciers onderhouden zelf hun informatie en borgen daarmee de kwaliteit van de gegevens. Je profiteert bovendien van de naadloze communicatie tussen Onventis en je ERP-systeem. Het systeem neemt stamgegevens in eerste instantie over en werkt ze vervolgens automatisch bij.
Weitere BlogsMore BlogsMeer blogs