AI-boost bij inkoop – Werken en beslissen op basis van data
In deze 3 delige serie duiken we in het onderwerp uitgavenanalyse oftewel ‘Spend Analytics’. Deze keer in deel 1 kijken we wat je nou met Spend Analytics kan doen en bij welke bedrijfsprocessen het kan helpen.
De wisselwerking tussen transparantie, duurzaamheid en veerkracht bij inkoop wordt een doorslaggevende succesfactor in de context van wereldwijde crises. Dit vereist een digitaal fundament onder je onderneming. Analysetools die kunstmatige intelligentie (AI) gebruiken, zijn daarbij de sterkste technologische pijlers. Het verzamelen en analyseren van inkoopgegevens levert waardevolle inzichten op en maakt zinvolle conclusies mogelijk. Deze dragen in belangrijke mate bij aan het succes van het bedrijf. Steeds meer inkooporganisaties vertrouwen op Spend Analytics, de optimale ondersteuning bij strategische beslissingen. Spend Analytics helpt het bedrijf crisisbestendig te maken en te houden. Door de slimme koppeling van gegevens uit inkoop en financiën worden de kosten en uitgaven transparant. Zo zie je waar je kosten kunt besparen en heb je de informatie om je cashmanagement te optimaliseren. Inzicht in de dagelijkse bedrijfsvoering leidt tot besparingen en verhoogt tegelijkertijd de efficiëntie van de inkoopprocessen. De cloudgebaseerde Spend-Analytics-oplossing is snel te implementeren. De oplossing is ideaal om je bedrijfsuitgaven te analyseren. Spend-Analytics is rechtstreeks te koppelen aan je eigen ERP- of e-procurementsysteem. Inkoopteams kunnen zo order-, factuur- en contractgegevens verzamelen, verwerken en standaardiseren.
Moderne AI-algoritmen ondersteunen op de achtergrond het evaluatieproces. AI fungeert hierbij als een soort copiloot. De oplossing is een combinatie van onderling verbonden AI-technologieën. Natural Language Processing voor verwerking van natuurlijke taal, gedeelde adviesdiensten en machine learning. Met deze technologieën worden inkopers ware business-analisten. Het Amerikaanse IT-bedrijf Cognizant heeft 1.200 beslissers uit 12 branches en 15 landen ondervraagd, onder andere controllers en financieel managers uit Duitsland en Zwitserland. Uit het onderzoek bleek dat een bovengemiddeld aantal bedrijven in april 2020 een positieve ROI op het gebied van toeleveringsketen en inkoop meldden. Dit laat wel zien dat AI, vooral bij inkoop, een duidelijk concurrentievoordeel oplevert. AI wordt daarmee een belangrijk hulpmiddel voor strategische inkoop.
Weitere BlogsMore BlogsMeer blogs