3 vragen aan Frank Bloemberg
Factuurautomatisering bij Pathe bioscopen
Frank Bloemberg zal op de Xchange 2021 op 7 oktober spreken over best practices op het gebied van factuurautomatisering bij bioscoopexploitant Pathe.
Voorafgaand praten we met hem in een interview over de digitale transformatie van inkoop- en financiële processen, hoe de Corona-crisis Pathe heeft beïnvloed en wat u kunt verwachten tijdens zijn live talk op de Digital Networks in Purchasing conferentie.
Welke tips zou u geven aan CPO’s of CFO’s die momenteel werken aan de digitale transformatie van inkoop- en financiële processen?
In de financiële wereld gebruikt men de uitdrukking “in één keer goed”, wat ook belangrijk is voor de digitale transformatie van de relevante processen. Als de basisinformatie op inkooporders correct is, is het automatisch matchen van facturen betrekkelijk eenvoudig. U kunt voor deze facturen bijpassende processen en workflows opzetten om ze snel, efficiënt en digitaal te verwerken.
De problemen bij de verwerking van facturen ontstaan voor de financiële afdeling in de fouten bij de matching met de inkooporder- en factuurgegevens, die vervolgens moeten worden aangepast. Deze aanpassingen vergen tijd en hebben gevolgen voor het hele procure-to-pay-proces. Als betalingstermijnen niet worden gehaald als gevolg van fouten bij de verwerking van facturen, leidt dit tot aanmaningen.
De verwerking van aanmaningen berooft de boekhoudafdeling op haar beurt van tijd die zij eigenlijk voor andere zaken zou moeten gebruiken.
Frank Bloemberg
Senior Controller
Pathe Theaters B.V.
Frank Bloemberg heeft jarenlange ervaring in transitiemanagement en financieel advies en heeft meer dan 8 jaar gewerkt als senior controller bij en voor Pathe. Pathe, onderdeel van Les Cinemas Pathe Gaumont met meer dan 125 bioscopen in heel Europa, maakt al enkele jaren gebruik van Onventis op het gebied van factuurautomatisering.
Mijn advies is dan ook het belang van de kwaliteit van de gegevens voor een vlotte afwikkeling van de betalingen niet te onderschatten. Een deel van het succes bestaat er ook in de andere bij het proces betrokken diensten te wijzen op de gevolgen van hun rol en op de gevolgen indien de vereiste informatie onvolledig of onjuist is. Uiteindelijk profiteert iedereen van het principe “in één keer goed”.
Aanbestedingen hebben turbulente tijden doorgemaakt door Corona. Hoe is uw inkoop veranderd en welke rol spelen de digitale processen van Pathe daarbij?
Omdat de Pathe bioscopen volledig moesten sluiten tijdens de Corona pandemie, kwamen de meeste van onze processen tot stilstand. Als bioscoopketen was het voor ons belangrijk om flexibel te zijn en contracten en diensten waar mogelijk aan te passen aan het activiteitenniveau in de bioscoop. Hier konden we op elk moment handelen met onze digitaal opgezette processen.
Wat kunnen bezoekers van Xchange 2021 verwachten van uw presentatie?
Ik hoop dat mijn presentatie van beste praktijken de mensen zal aanmoedigen om buiten de gebaande paden te denken, d.w.z. vraagtekens te zetten bij de gebruikelijke processen en manieren van werken. Door de Onventis Procurement Suite en de daarin vervatte factuurautomatisering te combineren met de knowhow van Pathe over het filmdistributieproces, hebben wij oplossingen gevonden die in de vorige boekhoudsoftware niet in kaart konden worden gebracht. Ik wil deze ervaring graag met u delen.
Mr Bloemberg, hartelijk dank voor het interview!